Zorgplicht, zorgt u goed voor uw medewerkers?

In de arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) staat dat de werkgever moet zorgen voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers, inzake alle met de arbeid verbonden aspecten.

SONY DSC

De meeste werkgevers doen hun best de veiligheid en gezondheid zo optimaal mogelijk te organiseren binnen

hun bedrijf. Echter zijn er nogal wat puntjes die vergeten worden.

Naast de algemene gezondheid van de werknemer, het rekening houden met gevaren en risico’s die de arbeid met zich mee brengt, de inrichting van een goede arbeidsplaats en het voorkomen van monotone arbeid, is in de meeste bedrijven de BHV ook goed geregeld en kunnen de werknemers passende maatregelen nemen om de gevolgen van ernstig gevaar te voorkomen.

Niets aan de hand tot dusver. Echter, wordt het puntje psychosociale arbeidsbelasting vaak niet zo serieus genomen. Wat weet je als werkgever nu eigenlijk van je medewerkers? Zitten ze goed in hun vel? Hebben ze een leuk privé leven? Vinden ze hun werk leuk? Houden ze het goed vol?

Met deze tips zorg je optimaal voor je medewerkers!

Praten met de medewerker
Door goed op de hoogte te zijn van de fysieke en psychische gesteldheid van de medewerker, kun je verzuim voorkomen. Praat regelmatig met de medewerker, toon interesse en kom erachter wat er speelt in zijn leven. Een slechte thuissituatie zorgt immers niet voor optimale prestatie op het werk. Vindt de medewerker zijn / haar werk leuk?

Luisteren naar de medewerker
Medewerkers zitten continue op de werkvloer en zien daar alles. Hierdoor zien zij vooral wat minder goed gaat en wat beter kan. Onderling in de kantine of bouwkeet worden vaak de mooiste ideeën gedeeld. Zorg dat je met regelmaat een bak koffie drinkt in de kantine of bouwkeet en luister naar de mensen op de werkvloer. De ideeën die zij opperen, zijn vaak ter verbetering van hun eigen arbeidsomstandigheden. Hierdoor vinden ze het werk leuker, zijn ze meer betrokken en houden ze het langer vol.

Geef eens een compliment
Een compliment geven is moeilijk voor een werkgever. Het is niet de core business van een bedrijf runnen. Echter is het erg belangrijk voor de medewerkers. Als werkgever verwacht je een bepaalde betrokkenheid van de medewerkers, om ze betrokken te krijgen en te houden bij het bedrijf, zul je daar als werkgever ook een beetje je best voor moeten doen.
Een compliment geven wordt vaak als moeilijk ervaren, maar het levert uiteindelijk voldoening op. Positiviteit levert een glimlach op en wat is er nu mooier dan een team met blije medewerkers?

Wat je zaait, oogst je ook
Wees een goed voorbeeld voor de medewerkers, maar realiseer je wel dat het “jouw” bedrijf is en niet dat van je medewerkers. Het is dus niet zo gek dat zij aan het einde van de werkdag graag naar hun eigen bedrijf gaan (hun thuis, waar ze een gezin hebben, kunnen ontspannen en uitrusten en hun huis en tuin onderhouden). Het is dus ook helemaal niet erg als je de medewerkers een keer een vroegertje geeft als ze eens een half uurtje eerder klaar zijn. Door op deze manier galant te zijn, zullen de medewerkers meer betrokken zijn en hun inzet tonen als je ze een keer langer nodig hebt.
Je kunt immers niet van de medewerkers verwachten dat ze altijd overuren maken voor jouw onderneming als ze daar nooit iets anders voor terug krijgen dan een paar extra centen. Waardering en af en toe eens een vroegertje zijn veel meer waard voor de betrokkenheid bij het bedrijf dan alleen het salaris. Het salaris is het basisinkomen, waar ze het afgesproken aantal uren voor werken. Voor alle extra’s zul je ook wat extra je best moeten doen…

Stimuleer gezondheid
Zoals eerder gezegd, wat je zaait oogst je ook. Geef je tijdens overweg standaard een zak patat als maaltijd, dan ben je niet echt het boegbeeld van een gezond leven voor de medewerkers. Door het stimuleren van gezondheid, houdt je de medewerkers fitter en vitaler. Dit is erg belangrijk omdat de pensioen leeftijd steeds verder omhoog gaat (68 momenteel). Zet eens een fruitschaal in de kantine en zorg voor gezonde (overwerk)maaltijden. Daarnaast, afhankelijk van de aard van de werkzaamheden, kun je sport en bewegen stimuleren op het werk. Dit geld uiteraard meer voor kantoormedewerkers of chauffeurs, dan voor medewerkers die de hele dag lichamelijke arbeid verrichten. Vergeet daarbij niet dat een goede balans tussen werk en privé, dus voldoende tijd voor ontspanning en rust, de gezondheid bevorderd.

Stimuleer taakroulatie
Door taken de rouleren binnen het team, maak je de medewerkers niet alleen breder inzetbaar, maar het houdt ze ook fit en gezond. Een chauffeur van een werktuigendrager of een kraanmachinist, zit de gehele dag in dezelfde houding. Dat is niet bevorderlijk voor de ledematen. Rugklachten is bijvoorbeeld een veel voorkomende klacht bij langdurig zitten, maar ook last van het been of knie doordat de medewerker minimaal 8 uur per dag een rijpedaal moet intrappen is eveneens geen gezonde werkhouding. Als medewerkers last krijgen van hun lichaam, is dat niet bevorderlijk voor het werkplezier en zal de geestelijke gesteldheid er ook niet op vooruit gaan.
Voor de afwisseling, bevorderen van werkplezier en het voorkomen van lichamelijke klachten is het dus aan te raden de taken te rouleren. Iemand die maandenlang hetzelfde werk moet doen, zal niet uitblinken van enthousiasme. Een medewerker die een week hetzelfde zittende werk gedaan heeft, kan de week daarna wel wat afwisseling gebruiken. Dit lijkt moeilijk en kost wat communicatie (van overdragen van werk), maar levert een breder inzetbaar team op. Tevens is de kans groter dat de pensioenleeftijd naar behoren behaald wordt.

Verzacht zware omstandigheden
Soms krijg je te maken met zware arbeidsomstandigheden. Denk aan extreme kou of hitte bij buitenwerk. De Arbowet zegt niets over een maximale temperatuur, maar het is wel je taak als werkgever om voor de medewerkers te zorgen. Verzacht de omstandigheden door bij extreme hitte bijvoorbeeld ijsjes uit te delen. Je kunt ook een tropenrooster hanteren door extra vroeg te beginnen. Soms staat in de overeenkomst van de opdrachtgever dat je niet voor 7.00 uur ’s morgens mag aanvangen met de werkzaamheden. Meestal kun je in geval van extreme omstandigheden overleg plegen en toch extra vroeg beginnen. Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers niet stiekem de hele dag onder een boom gaan staan, maar zorg dat je weet wat er speelt en hoe warm of koud zij het hebben. Waarom zou je willen denken dat je medewerkers optimaal 8 uur lang presteren bij 32 graden Celsius als ze in een machine met veel ramen zitten? Bij die temperatuur is stilzitten op kantoor zonder airco al bijna niet vol te houden. Laat ze lekker verkoeling zoeken in hun eigen tuin of op het strand en maak de werkdagen wat korter. In de winter geldt dit uiteraard ook bij extreme kou. Een warme kop soep tussen de middag doet wonderen, kost weinig en levert heel veel waardering op. Uiteraard vinden de medewerkers het ook lekker als ze in de winter bij extreme kou een keer lekker om 17 uur ’s middags thuis voor de haard kunnen neerploffen.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: